POLITYKA COOKIES

Korzystając ze strony, wyrażasz zgodę na używanie cookie. Przeczytaj więcej

Jak poznać się na sztuce?

Jakimi dziełami sztuki warto się zainteresować? Jakie elementy należy wziąć pod uwagę przy kupnie pracy? – radzą Anita Wolszczak i Katarzyna Jedynak z domu aukcyjnego Art in House.

Inwestycja w dzieło sztuki, niezależnie od tego, czy ma ono zapoczątkować kolekcję, czy traktujemy je jako pojedynczy zakup, powinna być przede wszystkim przyjemnością. Decydując o wyborze obrazu, kierować należy się głównie własnym gustem – bo praca, która ozdobi naszą przestrzeń powinna nam się podobać. Dopiero potem warto przemyśleć pozostałe, bardziej wymierne walory dzieła.

Chociaż budowanie kolekcji powszechnie kojarzy się z bardzo dużym wydatkiem, to nie jest to do końca prawda. Własny zbiór dzieł sztuki – przy odpowiednim rozeznaniu i wybieraniu spośród prac młodych artystów – można zbudować za rozsądne pieniądze.

Zbierz informacje o artyście

  • wykształcenie artysty
  • ceny osiągane przez jego prace
  • styl
  • obecność artysty na rynku

Prace artystów związanych z akademiami sztuk pięknych lub innymi uczelniami artystycznymi zwykle kupowane są chętniej i mogą stanowić lepszą inwestycję kapitału. Nie jest to jednak regułą. W grupie samouków, jak i wśród osób z wykształceniem artystycznym, znajdują się zarówno osoby niezwykle utalentowane, jak i nieumiejące warsztatowo sprostać trudniejszym elementom prac. Wiarygodniejszym miernikiem jest więc nie tyle artystyczne wykształcenie, co udział danego artysty w konkursach, zdobyte w nich nagrody, czy organizowane wystawy. Jeśli w biografii artysty znajdziemy takie punkty, oznacza to, że stara się on o rozpoznawalność na rynku, a jego sztuka poddawana jest ocenie fachowców.

Warto również sprawdzić, jakie ceny osiągały wcześniejsze prace danego artysty. Takie informacje znajdziemy choćby w wyszukiwarce artystów na specjalistycznych stronach internetowych czy kontaktując się bezpośrednio z domami aukcyjnymi. Będziemy mogli sprawdzić, czy planując kwotę na zakup pracy danego artysty, nie przepłacamy oraz czy jego prace chętnie są kupowane. Jeśli znajdziemy tam spory katalog sprzedanych prac, możemy mieć większą pewność, że w razie potrzeby łatwo daną pracę odsprzedamy. Dane o sprzedaży należy prześledzić w kilkuletnim okresie, by przekonać się, jak wzrastał popyt i zainteresowanie danym artystą.

Cenę łatwiej oszacować, jeśli interesująca nas praca należy do większego cyklu. Prace pochodzące z jednej serii osiągają najczęściej podobne ceny. Nie ma jednak takiej gwarancji, dlatego do cen, które osiągnęły poprzednie prace cyklu należy podchodzić z dystansem, a analizę serii traktować jedynie poglądowo.

Wielu artystów wyrabia z czasem charakterystyczny dla siebie styl, po którym na pierwszy rzut oka pracę można przypisać danemu twórcy. Jest to bardzo cenione na rynku, jako rodzaj wizytówki, prezentacji marki. Ma to tym większe znaczenie, że efekt pracy mistrza jest przecież wyrazem jego samego, śladem charakteru, sposobu ekspresji, tym co odróżnia go od innych, a więc powinno być wyraziste.

Często, szczególnie w sztuce tzw. nowej, dochodzi do sytuacji, że prace jednego malarza zalewają rynek. Pojawiają się we wszystkich domach aukcyjnych, galeriach, a także na aukcjach internetowych (żeby to sprawdzić warto zapoznać się z ofertami aukcyjnej oraz galeryjnej sprzedaży, które dostępne są na specjalistycznych stronach internetowych lub należących do poszczególnych instytucji). Przy czym ceny wywoławcze podobnych płócien tego samego artysty zaczynają się od 100 złotych, a potrafią kończyć nawet na 1 500 złotych. Jest to sytuacja kłopotliwa, ponieważ z jednej strony wskazuje to na duże zainteresowanie artystą, z drugiej zaś na brak spójnych działań w stosunku do klientów i utrzymania cen prac na odpowiednim poziomie. Oczywiście, dla kupujących może być to niepowtarzalna okazja do nabycia dobrej pracy bardzo okazyjnie.

Jak ocenić obraz?

Żeby ocenić pracę, którą sobie upatrzyliśmy, przede wszystkim należy zobaczyć ją w przestrzeni, na żywo. Jest to możliwe w galeriach lub na wystawach przedaukcyjnych, które zazwyczaj organizują domy zajmujące się obrotem sztuką. Zdjęcia prac dostępne w internecie, bądź w katalogu mogą różnić się od ich rzeczywistego wyglądu. Na żywo można również dostrzec wiele niuansów, których nie uchwycono na zdjęciu, chociażby fakturowość.

Stojąc przed pracą, należy dokładnie jej się przyjrzeć – zarówno z daleka, jak i z bliska. Patrząc z większej odległości widzimy połączenie kolorów, całość pracy. Z bliska możemy ocenić fakturowość, dostrzec ślady pędzla (są cenione jako „ślady” malarza). Szczególną uwagę należy zwrócić na staranność wykonania pracy, na zachowanie proporcji i perspektywy. Cena powinna być adekwatna do jakości wymienionych elementów, wielkości pracy oraz zastosowanej techniki. Prace na płótnie, malowane farbami olejnymi, akrylowymi, czy temperami są wycenianie znacznie wyżej niż akwarele, pastele i inne dzieła na papierze.

Stojąc przed obrazem, skupmy się też na chwilę na sobie i własnych reakcjach. Jakie emocje i skojarzenia budzi w nas dzieło? To już ocena subiektywna, bo przecież jedno dzieło sztuki może wywoływać różne reakcje u różnych odbiorców.

Gdzie kupować?

Sztukę kupujemy głównie w galeriach, domach aukcyjnych lub w pracowniach artystów.

W galeriach nie zawsze znajdziemy cenę przy obrazie, co jest dość częstą praktyką na rynku. Można za to w spokoju obejrzeć prace, porozmawiać ze sprzedawcą, a po zastanowieniu wrócić po dzieło.

Aukcje to jeden z najbardziej ekscytujących sposobów nabywania sztuki. Prace zwykle można obejrzeć wcześniej na wystawie przedaukcyjnej lub przed samą aukcją. Podczas licytacji trzeba podejmować szybkie decyzje. Warto pamiętać, że jeśli nie mamy okazji osobiście stawić się na aukcji, możemy skorzystać z systemu licytacji internetowej, złożyć zlecenie telefoniczne lub z limitem ceny.

Pracownie artystów to często miejsca najbardziej klimatyczne. Nie dość, że poznajemy samego autora dzieła, to możemy zapoznać się z warunkami, w jakich prace są tworzone, a także zobaczyć inne dostępne płótna. Jest to dobre wyjście dla osób, które są przekonane do pracy danego artysty i nie ciekawią ich płótna innych malarzy. Pod uwagę należy jednak wziąć to, że ceny podawane w pracowniach są zwykle znacznie wyższe od cen wywoławczych na aukcjach.

Z kim rozmawiać?

Jeśli nadal nie jesteśmy pewni, na co się zdecydować, jak ocenić dzieło, które chcielibyśmy kupić lub w jakim kierunku pójść, tworząc swoją kolekcję, najlepiej porozmawiać z galerzystą lub specjalistą z domu aukcyjnego. Na pewno chętnie odpowiedzą na wszystkie pytania, doradzą w wyborze i wycenie.

 

Eksperci Art in House:

Anita Wolszczak: +48 510 211 410

Aleksandra Kaczanowska: +48 786 131 315


Zobacz stopkę